Inilah Malaysiaku…

Salam Ukhwah secawan radix🙂
Esok-esok andai minuman nombor satu bukan lagi kopi radix, saya tetap akan menggunakan memulakan “Salam Ukhwah secawan radix” sebagai permulaan setiap entri.. ANDAI!!! InsyaAllah Taala.. Saya yakin kopi radix akan kekal nombor satu untuk tempoh yang lama.. Sampai bila-bila saya harap..

Kopi radix adalah produk keluaran Syarikat Orang Islam sepenuhnya.. Lambang kemegahan usahawan Islam yang berjaya.. HPA Industries SDN BHD diasaskan oleh Tuan Hj Ismail bin Hj Ahmad.. Nak tahu lagi tentang HPA? Klik HPA.

Kalau dulu, minuman kegemaran saya ialah neslo.. Neslo kaw, kaw punya.. Tapi, sekarang tidak lagi.. Sebabnya?

Saya pernah mengalami sakit dalam perut yang serius beberapa bulan yang lalu.. Memang serius sehingga 2 hari terlantar di rumah.. Macam-macam pil saya telan.. Panadol, Paracetamol, ENO tapi tak jalan juga.. Terpaksa jugalah ke klinik.. TERPAKSA?!

Memang terpaksa sebab memang saya tak gemar ke klinik.. Dahlah lama menunggu.. Lepas tu, bila dah sampai giliran kita, masuk bilik pemeriksaan, ada pula doktor yang tanya kita, “Sakit apa?” Saya jawab “Tak pasti la doktor, badan kurang sihat.”

“Mana satu yang tak sihat, kalau tak susah la saya nak periksa?”, balasnya dengan nada yang kurang sopan.. Sudahlah muka kita langsung tak dipandangnya, bahasa pun kureng.. Saya memang agak ‘terasa’ waktu itu..

Akhirnya, saya mengalah.. “Doktor, perut saya sakit, kepala saya sakit, badan saya pun sakit.” Nak saja saya tambah “Hati saya pun sakit doktor.” Nasib baik boleh kawal lagi rasa geram ni.. Nanti lain pula jadinya.. Biarlah…

“Nescafe tak bagus untuk kesihatan la bang, kurangkan atau tak payah minum dah..”, pesan doktor wanita separuh umur..  Saya hanya diam tanda setuju walaupun rasa marah yang sedikit ini belum lenyap lagi kerna cara berkomunikasinya yang kurang menyenangkan.. Mungkin dia keletihan.. Tapi, perasaan pesakit yang menjadi pelanggannya perlu di jaga..

Sejak dari itu memang saya tinggalkan minuman nescafe, neslo dan apa saja minuman yang melibatkan nescafe.. Kekadang minum juga.. hehe.. Kalau orang dah sediakan.. Kita balun je la.. Orang-orang tua bilang, buat ubat🙂

Bab makan, memang saya banyak berpantang… Saya tak makan udang, sotong dan semua makanan laut kecuali ikan.. Ayam dan telurnya pun.. Satu lagi, kacang tanah.. Apa jadi kalau saya makan juga? Maka akan timbullah bintik-bintik kemerahan dimuka dan diseluruh badan.. Sakit kepala akan menyerang, mata akan berair dan sangat gatal.. Allah… Kronik juga kan.. Sayur, saya bantai semua kecuali rumput rampai.. hehe..

“Rugi enta Adham, nikmatnya udang ni,” kata sahabat saya.. Apa boleh buat.. “Adham, untung siapa jadi isteri ko nanti, save budget.. Hahaha.” kata seorang lagi sahabat saya sambil gelak yang agak menyakitkan.. Gelak jahat kata orang.. Tapi saya ‘cool’ saja.. Nak buat macamana.. Mungkin saya akan jadi seperti Tun Nila Utama dalam filem Musang berjanggut lakonan P.Ramlee.. hehe.. Siapa yang pernah, selalu dan ingat jalan ceritanya, tahulah apa yang Tun Nila Utama lakukan untuk mencari calon isterinya..

Kita tinggalkan bab makan minum ni..

Semua orang sibuk membincangkan hal-hal yang berlaku dalam negara sekarang ini.. Hampir semua blog membincangkannya.. Pelbagai artikel sudah saya baca.. Dari Saifulislam.com sehinggalah ke peguampas.blogspot.com.. Dari blog sahabat yang dikenali ke blog sahabat yang tak dikenali.. Sibuk membicarakannya.. Sanggup memeningkan kepala dan menambahkritikalkan pemikiran.. Sanggup sebab peduli.. Peduli sebab prihatin.. Prihatin sebab sayang.. Sayang Malaysiaku.. Sungguh sayang.. Allah.. Bila la ini semua akan berakhir?

POLIS CARI BALA. Terpampang di muka depan akhbar Sinar Harian hari ini.. Pulak dah.. Apa lagi ni.. Semalam cerita lain, tadi cerita lain, hari ini cerita lain lagi.. Saya tak mahu mengulas tentang Bala.. Macam menambah BALA BENCANA.. Memang bala depa ni.. Dah buat tarik balik.. Memang sakit.. Sayang Malaysiaku.. Tapi aku lebih sayang Islam yang semakin tenggelam di Malaysiaku.. Islam yang semakin dagang di bumi sendiri..

Maksiat semakin berleluasa.. Program realitivi yang merosakkan semakin banyak.. Bangga bergelek dan berjoget.. Bangga peminat-peminat menjerit namanya.. “Akulah paling popular”.. Perempuan-perempuan semakin berani menayangkan pusat.. Memeluk erat ‘balak’ tanpa segan silu sambil si ‘balak’ menunjukkan aksi gila merempit macam hilang pedoman.. Masjid semakin kurang orang muda.. Kuliah-kuliah pengajian dipenuhi pakcik-pakcik yang anaknya entah kemana.. Menonton filem Sepi mungkin.. Membiarkan masjid terus sepi.. Allah..

Inilah Malaysiaku..

Kalaulah saya boleh menjerit dari telinga ke telinga.. KALAU!! Saya peduli apa kalau tuan empunya telinga menutup telinganya.. Peduli apa! Sibuk dengan Islam Had harinya.. Sibuk dengan mengumpul kekayaannya, rakus merampas hak orang lain. Sibuk dengan Jom Hebohnya, sibuk dengan projek-projek, Sibuk benor kamu yea! Yang tak cukup makan nak buat macamana? Tutup mata? Anak luar nikah di buang merata? Tutup mata? Yang menangis hari-hari mengenang bapa yang di’kamunting’kan nak buat apa? Tutup mata, tutup telinga? Allah.. Allah..

Gelaran apa yang sesuai untuk mereka? Sahabat-sahabat sendiri boleh andaikan gelarannya.. Cukup sampai di sini.. Lama-lama pecah keyboard ni atau saya lontar saja.. Allah..

Inilah Malaysiaku..

Mereka mencekik rakyat yang sudah sedia tercekik.. Apa kesudahannya? Mereka sudah diberi peringatan dan nasihat.. Tapi mereka ego.. Degil.. Tunggulah!! Allah Maha Adil dan Maha Berkuasa.. Wallahua’lam Bissawwab..

“Dan apabila dibacakan kepadanya ayat-ayat Kami, berpalinglah dia dengan angkuhnya, seolah-olah ada penyumbat pada kedua telinganya; maka gembirakanlah dia dengan balasan azab yang tidak terperi sakitnya. Sesungguhnya orang-orang yang beriman dan beramal soleh, mereka akan beroleh Syurga yang penuh dengan berbagai nikmat, kekalan mereka di dalamnya. Demikian dijanjikan Allah – janji yang tetap benar; dan Dia lah jua yang Maha Kuasa, lagi Maha Bijaksana.” (Luqman 31 : 7, 8, 9)

Saya baru membaca artikel terbaru Ustaz Nik Abduh di weblognya.. Apa alternatif PAS?

Dua kali saya mengulang membaca untuk memahamkannya.. PROTES yang tak macam protes.. Himpunan Sejuta Rakyat yang rosak dan tidak menjadi di Kelana Jaya.. Saya tidak menyertai kerana berada di Banting (Kem Ikhwan).. Allah.. Allah.. Inilah cabarannya bila kuasa sudah di tangan.. Sekali pincang, masa depan dipersoalkan.. Sahabat-sahabat boleh menilainya sendiri setelah membaca entri tersebut.. Mudah-mudahan kita semua kekal di atas jalan perjuangan menegakkan agama Allah..


ps: sangat kerdil diri ini.. Hampir melilih air mata ni baca perenggan akhir artikel terbaru ustaz nik abduh.. ALLAH.. ALLAH..

4 thoughts on “Inilah Malaysiaku…

  1. Org jauh says:

    Assalamualaikum bro,

    ko ni dari dulu berpantang je kan.. Tp xpe, bro.. Risiko nk dpt pnyakit kronik kurang.. Ko dulu main ragbi kan.. So, skrg sukan ko men ape? hehe.. aku ni mleret leret la plak..

    Aku dah bce atikel ust abduh.. Nk melilih jgk air mte ni.. Aku yg DAP(duduk ats pgar) ni pun rse PAS je la satu2 parti yg bgus dan ttp same pjuangan mcm dulu.. Ingat lg bgaduh ngan ko psl ni.. haha..

    Ok, bro.. Truskan bpantang spy muka ko trus licin.. hehe.. Just kidding.. Jgn mare aaa…

  2. MUHAMAD ADHAM BIN HAMBALI says:

    salam

    hahaha… tak klako pun en abu.. hah, kan dah tsebut nme ko..

    ok, yg pnting dulu..
    ehmmm, bnyak pro n kon apa yg blaku masa protes.. bsyukur aku x g, kalu tak tngok org bodo duk londeh sluar.. Rugi aku x g sbb aku xtmsuk ‘diorg2’ yg mrh krn Allah dek pkara bruk mse tu.. Tp aku pun xpasti keadaan aku jika aku g protes ari tu.. Mmg pelik.. Mcm ust idris ahmad (pas WP), len kali kalau nk buat protes ke demo ke biar PAS yg control sume.. Ni kpala Dr Hatta, yg bwh2? Ksian Dr hatta.. Xpsl2 dpersalahkan.. Siap ada yg ntah hape2 mnta Dr hatta ltak jwtn.. Mcm kna tipu pun ada..

    Weh, pyah nk cita suma kat cni.. Ragbi? Dah 7 tahun aku tinggalkan.. Skrg main bola n futsal.. Ntahla bu.. Sjak keje ni, mdah na kletihan..

    Ko ni, kalu xsbut psl muka xleh.. tampo kang.. bepinor!

    Dah! Anyway, thanks komennya..

  3. aku yg mngenalimu.. says:

    salam abg adham,

    pkabo? lmenye xjmpa.. Rndu gler ni.. Baru tau blog abg ni. da dkt sthun bru tau. FS da delete pun xgtau yea.. Sedih saye..

    still cam dulu eik. Rajin mnulis.. atikel yg abg wat mse kat kuis dlu ade saya smpan lagi. -abudarwis- Nickname yg da sbati dlm pmikiran den.. hehe.. Dulu xtau sape abudarwis ni.. Rupe2nya dia ni.. hehe.. Skrg 1 mlysia tau, abudarwis ialah adham.. Dah smpai msenya kan:)

    Sya baru bce bbrp atikel abg kat cni.. wah, mkin hbat gaya pnulisannya.. Mcm sape eik? ahaks.. adale.. Tapi, abg xpnh cite pun mse kat uitm.. Critenya mnarik.. Tp kalu wat kat kuis, xtau la.. I’ll wait 4 d next story.. Leh wat buku mcm ust hasrizal.. Kalu nak la..

    Ok, bang. Tke care.. Kwin nnt jmput tau.. sya dbritahu abg nk kwin ngan oghe kelate.. Btul ke? Bgusnye kalu btul.. Arap btul lee..

  4. MUHAMAD ADHAM BIN HAMBALI says:

    salam,

    sapela ni? Sedihnya rase.. Apala nasib yg duk komen sume xdikenali.. Xpela.. Ini sume gara2 abu -si org jauh-.. hehe.. Gurau je.. Jgn xdtg komen da lps ni yea org jauh..

    kpd en ‘aku yg mengenalimu’.. Kjam sngguh rasenya bila hnya awk je yg mngenali saya dan saya tidak.. tp xmngapa.. Arap2 lps ni knalkan diri.. Sbb rse2nya cam knal🙂

    Aah, FS saya da delete krn smkin pelik plak.. Blog ni pun kalu dah makin pelik saya delete jgk.. InsyaAllah.. Mase kat kuis, xlah bnyak artikel yg saya buat..Awk ni bdk ftsi eik? agk2 je.. Bdk2 fakulti lain rasenya la tak mau ambil tau sngat psl ni kan.. Besa2 je artikelnya.. Skrg ni agak lebih berbahasa dari dulu.. Dulu tu bnyak menghentam je.. Geram sangt tngok keadaan kuis masa tu.. Tnggungjwb dik.. Kita bkn kna cakap je, tulis pun kna jgk..]

    Ok, abudarwis ni istimewa. telah difikirkan sjak di Uitm lagi.. Darwis ni seorg ahli sufi n nama seorg shbt mse kat uitm dulu.. kmngkinan jgk jk diizinkan Allah, nma anak llki saya nnt muhamad Alif Darwis.. So, tu yg bubuh abu kat dpn..🙂 jd la abudarwis.. gitula citenya..

    Ni apa psl kawin pun kat cni jgk.. Allah.. Lmbt lg la dik.. Abg ni dgree pun xde lg.. Sape la nak.. Hehe.. Muda lagi saya ni.. Baru 24.. Bnyak masa lagi.. Knalkan diri yea len kali.. Arap sngat.. Abg xmkan org, hehe…

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s