dilema rumah ini..

Salam sepaket radix,

Sungguh janggal dan tidak manis jika seorang anak menceritakan perihal bapanya kepada jiran. Lebih-lebih lagi anak yang tua. MUNGKIN salah bapa yang BARU berdengkur SEKALI. Tapi anak bantulah bapa. Mintalah bapa tidur mengiring agar dengkuran tidak berulang. Berbincang dengan bapa ELOK-ELOK. Bapa tak marah, InsyaAllah teguran pasti diterima baik. Bukan itu saja, malah kalau bertuah anak akan dibelanja minum radix kat ‘warung mapele’ berdekatan.. Tak nak ke?

Adakah selesai masalah jika gangguan dirumah dihebah luahkan kepada jiran-jiran yang bukan hanya tidak memahami malah mereka sendiri berserabut tak terurus dengan masalah dirumah masing-masing? Selesaikah?

Andai anak tak mampu untuk menegur dan meminta si bapa ELOK-ELOK secara terhormat, berlapang dadalah! SEBAB! Sebab, bapa sentiasa senyum saja melihat gelagat si anak yang dengkurannya lebih dahsyat. Tak pernah bapa minta anak keluar dari rumah atau si anak dibelasah di hadapan rumah jiran. Ada ke? Pernah? Sedangkan bapa boleh buat begitu kalau mahu. Tapi bapa dah lebih dulu minum susu. Bukan makan garam. Bapa tak ajar makan garam banyak-banyak.Tapi jika anak nak makan juga, bapa tak marah. Kalau dah sakit jangan salahkan bapa lagi.

Apapun hal di rumah, besar ke kecil, pokok atau cabang, penting atau tidak, bapa tak kisah untuk ditegur. Bapa terima teguran. Cuma anak-anak bapa yang lain tak suka jika anak bapa yang tua atau lebih sopannya berumur duduk bertenggek kat pintu pagar rumah dan pok pek pok pek hal kat rumah sendiri. Biarpun ikhlas tapi peraturan rumah sudah menggariskan adab dan tatacaranya yang mana bukan untukkebaikan si bapa sebenarnya, lebih dari itu yang lebih mustahak sampai bila-bila pun untuk kesejahteraan seisi rumah. SEBAB! Sebab rumah itu dibina atas dasar kasih agama yang tidak terhingga. Kalau nak merobohkan rumah dan tak kasihkan adik beradik lain, buatlah, teruskanlah niat yang tak berapa murni tu. Allah…

Jiran-jiran pasti gelak besar bila rumah dah goyang. Sebab anak yang tua duk terlompat sana terjerit sini tak puas hati. Anak tua kata, “aku ikhlas dan jujur.” Tapi entah di mana si anak belajar cara untuk menonjolkan keikhlasan. Bapa faham tapi jiran-jiran faham ke?

Anak tua masih bertegas. Tapi saya juga ahli rumah ini. Saya nak jadi ahli rumah yang baik dan sopan. Sebab bapa dah ajar begitu. Bapa banyak ilmu. Saya masih minum susu takkan nak melawan bapa. Tapi, saya juga sayang abang yang tua dan adik beradik lain yang ramai dan meriah. Walaupun abang masih lagi tegas dengan caranya, minta abang fikir ELOK-ELOK. Sebab saya sayang rumah ini. Rumah-rumah lain pandang tinggi rumah kita, cara kita jaga rumah dengan dasar agama yang kuat dan kukuh sejak sekian lama. Bapa ketua rumah dan tetap kekal begitu. Jadi, nasihat saya yang masih menghisap jari ni, abang ubahlah cara abang. Sebab abang tak macam ni dulu.

Saya sayang rumah ini, bapa, abang tua, abang-abang yang alim, adik beradik kita semuanya kerana Allah dan cinta agama. Wallahua’lam..

ps: Akhirnya saya kembali dengan entri yang bolehla dianggap luahan yang agak emosi. Apa yang saya cuba tulis dan sampaikan di atas adalah tentang apa yang berlaku dalam PAS sekarang. Saya dilema tapi sayang dan tetap sayang. Sayang semuanya.. huh! Cubala faham ye. Apapun, ISLAM for ALL!!! Takbir!!

One thought on “dilema rumah ini..

  1. syakur says:

    salam.. ana setuju dgn nta.. sayangi jamaah kita..

    p/s: maaf la dah lama x melawat blog nta..apa pun semoga mendapat kerahmatan daripada Allah

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s