Ada apa dengan sistem pendidikan kita?

Bismillah Walhamdulillah 🙂 Ada sahabat menjelaskan dengan tegas, bahawa sistem pendidikan negara sudah cukup baik biarpun kita maklum bahawa ia berteraskan sistem pendidikan inggeris. Kalau dilihat kembali konsep dan falsafah pendidikan kebangsaan (FPK), Falsafah pendidikan negara rumusan 1988 dan disebut dalam akta pendidikan 1996 berbunyi begini: Falsafah pendidikan di Malaysia adalah suatu usaha berterusan ke … Continue reading Ada apa dengan sistem pendidikan kita?

Hijrah itu…

Salam Tahun Baru 1430H Berkurang lagi umur kita. Semakin panjang umur,maka semakin dekat kita dengan kematian. Maknanya, umur kita sebenarnya semakin pendek. Bukan semakin panjang. Bab kata orang, "Kubur memanggil-manggil." Mati yang pasti. Cuma waktunya yang menjadi rahsia Allah Taala. Esok, lusa, tulat atau mungkin sekejap lagi. Bersedia atau tidak, jawapannya ada pada kita.. Bila … Continue reading Hijrah itu…

Moh kita berXPDC malam tahun baru!

Bismillah walhamdullillah Senyum dan mula.. 🙂 "Yang dah lepas, biarlah.. Belajar dari kesilapan.. Esok masih ada sinar kebahagiaan untuk dirimu.." Kata-kata yang sungguh manis untuk si pembuat silap.. Si pembuat silap pun rasa terharu, insaf tetapi belum ada rasa yang kuat untuk bertaubat.. "Ala, kiamat lambat lagi.. Aku pun muda apa.. Orang muda apa barang … Continue reading Moh kita berXPDC malam tahun baru!

Ada sesuatu yang santai hari ini..

Salam percutian bersama secawan radix 🙂 Awal pagi yang penuh kedamaian, selepas mengalunkan ma'thurat di telinga sendiri dengan minda yang separa sedar (maklumla cuti, hehe), saya nak kongsi satu artikel yang saya dapat dari seorang sahabat yang menuntut di Malaysia Timur. Artikel ni ditulis oleh seorang pensyarah UMS yang saya fikir artikel beliau ini, membuka … Continue reading Ada sesuatu yang santai hari ini..

Lagi dan lagi..

Bismillah walhamdulillah.. Mencabar hukum Allah.. Tak nak ikut.. Degil.. Bila masuk Institusi Islam macam KUIS ni, ada peluang Allah bagi untuk berubah, membaiki diri tapi seronok juga melanggar syariat, maknanya orang macam ni mencabar Allah.. Ni golongan yang mencabar ayat Allah! Dan sesungguhnya, Kami telah menurunkan kepada kamu, ayat-ayat keterangan yang menjelaskan (hukum-hukum suruh dan … Continue reading Lagi dan lagi..

Inilah dia…

Seminggu yang terasa panjangnya. Seminggu lebih sebenarnya.  Saya hanya di rumah 'terlantar kegeringan' di rumah keluarga di Nilai. Tidak ke kuliah, tidak bersama sahabat-sahabat seperjuangan, serumah, sekelas dan seKUIS. Ya, saya mengalami sakit yang agak teruk dan AlhamduLillah, kondisi saya kini amat memuaskan. Saya tak pasti.. Saya agak bluurr.. Sejujurnya saya seolah macam mahu menceritakan … Continue reading Inilah dia…

Alam dan Manusia.. Dua-dua pun makhluk..

Hakikat bumi Allah.. Hakikat yang hakikat.. BUMI DAH MARAH!!!"... Bumi mahkluk. Sama macam kita. Cuma kita Allah bagi akal. Tapi kebanyakan kita tak nak guna. Allah kurnia hati, tapi kita hitamkan dengan maksiat dan kejahatan. Bila hati dah mula kotor dan terus dikotori, maka kebaikan tidak lagi menjadi pilihan. Bagilah nasihat dan penampor pun tak … Continue reading Alam dan Manusia.. Dua-dua pun makhluk..