Adun Bota, tercicir dan 6:153

Bismillah walhamduLillah,

Saya menulis lagi…

Semalam, saya marah dengan Adun Bota.. Hari ni saya faham kenapa dia tak peluk tuan rumah walaupun diberi layanan yang baik sepanjang 10 hari.. Saya masih marah sebenarnya tapi biarlah.. Moga Allah beri hidayah kepadanya.. Pasal Najib, wallahua’lam.. Allah nak bagi dan terus bagi kat dia.. Inilah namanya istidraj.. Biaq pi dia rasa seronok dengan apa yang dia buat.. Buat masa ni, ye.. Dia rasa takda apa-apa yang berlaku.. Rasa selamat.. Ingat rakyat Perak bodoh macam dia agaknya! Dah!!!

Setiap masa saya sering terfikir dan berperasaan bahawa “aku akan gugur! Banyak versi saya dengar tentang pejuang-pejuang yang gugur di atas jalan dakwah. Gugur di sini bukan syahid ye sahabat-sahabat.. Tapi lari, tercicir atau gagal di dalam usaha untuk terus tsabat dalam perjuangan..

Sahabat-sahabat,

Hari ni juga, di tempat saya ada seorang doktor bercerita tentang Gaza.. Bila sebut Gaza kita bukan saja ingat HAMAS tapi yang lebih mustahak ialah pembebesan Masjid Al Aqsa itu sendiri.. Beliau juga ada memberitahu bahawa satu hari nanti senarai pejuang-pejuang kepada semua umat Islam di seluruh dunia akan dibuka untuk ke Palestin dan membebaskan Al AQsa.. KIta bukan duk berforum lagi dah kat sana.. Tapi dah bersedia angkat senjata untuk syahid.. Allah.. Naik bulu roma saya waktu tu.. Tersandar saya seketika.. Terkesima.. Saya bertanya diri sendiri, “aku boleh ke? mampu ke? Mak macamana? Bagi ke? Abah?

Sahabat,

SEbelum itu lagi, saya dah menyoal benda yang sama pada ibu saya ketika kami sedang menonton berita bersama.. Melihat berita tentang kekejaman israel terhadap rakyat Palestin yang belum pernah berakhir, saya bertanya pada ibu, “emak, kalau kita ke sana mak benarkan tak?”

Mak saya jawab mudah je, “kau memang tak sayang mak.”

Saya balas lagi.. “Kalau kita mati syahid, ada bahagian besar untuk mak nanti.”

Mak saya cuma kata, “jangan bukan-bukan.”

Ya, akhirnya saya akur dan kami tak teruskan..

Kenapa saya susah-susah nak habak benda ni?

Allah..

“mungkin aku akan gugur…”

Itu yang terus terlintas di benak fikiran saya..

Buka balik buku tulisan Ustaz Fathi Yakan, Al MUtasaqitun ‘ala tariq al Da’wah (Golongan Tercicir di sepanjang jalan dakwah).. BUka juga Bahtera Penyelamat dalam kehidupan pendakwah.. Ya, ada kaitan kedua-dua buku tulisan penulis yang sama.. Saya tak pasti yang mana kena baca dulu.. Kedua-dua buku ni sudah dalam simpanan saya sejak 5 tahun yang lalu..

Ada jaminan ke sahabat-sahabat setelah membaca dan memahami isinya? Bolehke kita bertahan di atas jalan ini? Atau mungkin kita syok sendiri dengan dakwah di kampus yang selesa? Ke sana ke mari membawa sesuatu untuk disebarkan.. DEngan amal ibadah yang nampak mudah untuk disudahkan setiap hari.. Dengan puasa sunatnya, solat jemaahnya, dengan Qurannya sentiasa dibibir, ada jaminan ke?

Berat… Payah.. Belum lagi beristeri, anak-anak lagi, karier lagi.. Menggaru kepala kita sahabat-sahabat.. Menggaru!!

Kalau macam ni, bersedia ke nak ke Palestin? Mati syahid? Ingat mati syahid ni macam pergi demo, berperang dengan FRU kat Jalan Tun Razak? Allahuakbar.. Sungguh banyak persoalan yang belum boleh kita beri jawapannya sekarang.. Bila boleh kita tahu jawapannya? Nanti, bila kita sudah melalui jalan perjuangan sehingga sampai satu tahap kita mengangguk, Ya, inilah jawapannya!.. Setiap orang akan ada jawapan berbeza bergantung sejauh mana keseriusan dalam berjuang dan berdakwah.. Saya? Ya, saya masih menyoal diri sendiri..

Sahabat-sahabat,

Akihirnya, mari kita redakan kegelisahan dengan merenung satu firman Allah dalam surah Al An’am 6: 153 yang bermaksud:

Dan bahawa sesungguhnya inilah jalanKu (ugama Islam) yang betul lurus, maka hendaklah kamu menurutnya; dan janganlah kamu menurut menurut jalan-jalan (yang lain dari Islam), kerana jalan-jalan (yang lain itu) mencerai-beraikan kamu dari jalan Allah, Dengan yang demikian itulah Allah perintahkan kamu, supaya kamu bertaqwa.

Ps: Susah jadi Pengerusi majlis ni🙂 Tapi dapat pekena radix lepas tu, senyum balik😀

One thought on “Adun Bota, tercicir dan 6:153

Leave a Reply

