Ada orang….

Ketahuilah sekiranya Allah Azza wa Jalla berkehendak kebajikan dan hikmah bagi hambaNya, nescaya diperlihatkanNya kekurangan-kekurangan, kecelaan diri hamba itu. Sesiapa yang penglihatan hatinya tembus, nescaya tidak tersembunyi kepadanya akan kekurangan dan kecelaan dirinya itu. Maka apabila dia sudah mengetahui akan kekurangan dan kecelaan dirinya itu, nescaya akan memungkinkan dirinya mengubati dan membersihkannya. Malangnya kebanyakan hamba tidak mengetahui akan kekurangan dirinya, malah mereka lebih mudah lagi melihat habuk pada mata saudaranya daripada melihat kecacatan matanya pada dirinya sendiri.

(Petikan dari Kitab Ihya Ulumuddin)

Memang lumrah manusia, baik beriman atau kufur, susah nak mengaku salah.. Memang lumrah jugak, manusia mencari salah manusia lain.. Ada orang pula, suka untuk diam dan menyendiri.. BerUzlah katanya.. Ada orang mungkin memulaukan dia tapi dia sendiri juga terus menerus mengasingkan diri seolah-olah “aku betul dan mereka yang salah.”

Ada orang, tak banyak peluang yang dia miliki sepanjang hidupnya.. Tapi, dia mungkin tak sedar atau berada dalam separa sedar tentang masa yang banyak dia bazirkan sehinggakan kehidupan ini bukan lagi dianggap ‘jambatan ke akhirat’.. Dunia memang penjara bagi orang beriman tapi dunia bukan tempatnya untuk terus mengurung diri, menolak itu dan ini tanpa sebab-sebab ampuh..

Ada orang sekali mencuba dan berjaya.. Ada orang kurang bernasib baik biarpun percubaan yang dilakukan sudah melebihi dari apa yang sepatutnya.. Ada orang yang kaya raya yang ingat Allah, takut dicampak ke dalam neraka disebabkan kekayaannya.. Ada pula yang fakir miskin tapi semakin jauh dari pandangan Allah disebabkan lupa tanggungjawab sebagai hamba.. Begitu juga sebaliknya..

Ada manusia yang bongkak dan angkuh dengan kuasa yang dimiliki.. Selalu lupa tentang segala yang dikurnia semuanya bersifat sementara.. Orang semacam ini bukan tak ingat mati, tapi selagi nyawa dikandung badan, kuasa dan harta kekayaan mesti dipertahankan biarpun dengan cara yang salah dan bertentangan..

Argghhhh!!! Ada apa dengan dosa!! Mungkin itu yang terdetik di hatinya.. Wallahua’lam..

Ada orang nak popular.. Hidup glamour. Kemana pergi disanjung dan dipuja..Tapi akhirnya…… merana dan hampir gila.. Bila hidup tak diisi dengan ilmu, iman dan amal, maka bala datang bertimpa-timpa..

Ada orang makan orang.. Kawan ‘tikam belakang kawan’.

“Orang yang engkau sangka kawan hari ini, mungkin musuh esok hari.” Mungkin ada benarnya dan memang berlaku pun..

Ada orang sangka dia benar dalam perjuangannya tapi bila hati tak jaga, niat salah maka kemudian hari jadi penentang kebenaran pula.. Orang begini ada dan ramai.. Maklumlah.. Darah muda.. Minta dengan Allah kurang, tak dapat jawatan kecewa, dan akhirnya bawa diri.. Merajuk entah kemana..

Ingat Allah, ingat Allah…

Ingat sirah nabi.. Ingat para sahabat yang hebat.. Memang mereka hidup disamping Rasulullah.. Memang mereka bertuah.. Tapi kita juga bertuah kerana beriman tanpa Nabi disisi.. Para sahabat juga manusia.. Begitu juga kita.. Jika kita benar-benar beriman.. Jangan lemah dan sedih.. Jangan putus harapan kerana Allah tak suka.. Nanti DIA murka.. Kita masih ada ulama pewaris nabi.. Kita ada Quran yang Allah jaga.. KIta ada sahabat-sahabat yang baik, penegur setia, teman bergurau senda dikala duka dan tempat meluah segala..

Ada orang begitu dan begini.. Tapi, kIta jangan selalu bersangka-sangka kerana tak baik untuk hati.. Kita doa agar kita terus kuat bersama.. Hanya jalan ini.. Hanya kerana DIA dan agamaNya, ALLAH peneman selama..

ps: Dauman Ya Rabbi qad kunta maa’i..

2 thoughts on “Ada orang….

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s