Hakikat zaman ini

Sekarang bukan seperti zaman mak ayah kita. Zaman sekarang zaman selesa. Zaman senang. Maklumat di hujung jari. Zaman di mana manusia mencipta dan merebut peluang. Jauh sekali zaman ini seperti zaman sebelum kedatangan Rasul SAW. Biarpun Islam semakin dagang tapi agama Allah ini masih lagi dibela dan dimartabatkan.  Zaman ini, ilmu agama terlalu mudah untuk diperolehi. Tak macam orang-orang dulu. Berjalan kaki berbatu-batu semata-mata mencari ulama dan guru. Kalau malas nak dengar kuliah di surau atau masjid, kuliah online berlambak. Ustaz apa nak. Tok Guru mana. Semua ada. Tinggal diri sendiri je.

Tapi still lagi ada segolongan yang duk fikir yang depa ni berada di zaman sebelum merdeka atau lebih parah zaman sebelum diturunkan penyelamat, Nabi Muhamad SAW. Senangnya, zaman jahiliah.

Terukkan?Ya, memang teruk. Di kala begitu banyak surau dan masjid di bina masih ada lagi yang memekakkan telinga pabila azan berkumandang.Berkumpul, berborak dan mengumpat kemudian ketawa terbahak-bahak seolah-olah masa dan waktu milik peribadi.

Bang, maghrib pendek je oi! Taknak solat ke?”

Dalam hati je mampu. Sungguh, saya tak berdaya. Di kawasan bandar seri putra ini, ada empat atau lima buah surau yang dibina atas dasar sayang agama. Selain masjid Kampus Al Azhar, milik KUIS yang biasanya menjadi tumpuan pada hari jumaat, surau-surau disekitarnya turut aktif menjalankan kuliah dan ceramah mingguan.

syakirin

Antara surau yang ada di BSP

papan-besarJusteru, memang saya sukar untuk terima keadaan ini. Umat Islam Malaysia menjadi begitu manja dan selesa. Nak tunggu kena serang dengan musuh Islam baru nak belajar solat jemaah. Baru nak ingat pakai kain pelekat. Baru nak cari kopiah yang dah berhabuk. Nampaknya, bala tsunami 2004 belum cukup menyedarkan. Bala tanah runtuh di Bukit Antarabangsa tahun lalu belum boleh mengubah sikap. Nak tunggu kiamat?

Enta kena paham, hidayah milik Allah.

Memang hidayah milik Allah. Tiada keraguan walau sedikit. Tapi bagaimana dengan akal pinjamanNya? Kita letak mana. Kalau kata letak kat lutut, marah! Allah suruh fikir, malas!

Zaman sekarang, setuju atau tak, ungkapan hidayah digunakan untuk melepaskan diri.

“Awak ni bila nak pakai tudung dengan sempurna.”

“Tak dapat hidayah lagi. Nanti, nanti laa. Lepas kawin kot. hehe.”

Siap sengih macam dosa pahala kat tangan dia…

Moga Allah ampunkan dosa kita semua.. papan-tnda

Iman senipis bawang. Maka dengan iman yang serba lemah ini, saya menyatakan semua ini atas dasar cinta dan kasih saudara. Atas dasar manusia, saya hormati hak dan kehendak individu. Tapi atas dasar I’m a Muslim dan iluvislam, saya wajib untuk bertegas semampunya.

Setakat ini, saya masih tidak tahu ditangga dakwah mana saya berada. Namun, saya akan berusaha untuk terus berada di tangga dakwah ini dengan keupayaan dan kefahaman. Moga saya mampu naik ke tangga seterusnya dengan pautan  dan pelukan sahabat-sahabat sejalan.

Hanya jalan ini, Untuk Islam yang kucintai dan kerana Allah, Tuhan Rabbul jalil..

Ya Allah tetapkan kami di atas jalan agama MU dan ketaatan kepada MU.. Amin ya Rabbal ‘Alamin..

ps: moga matlamat untuk berjoging di taman tasik cempaka esok terlaksana. Lepas tu, beradix la🙂

3 thoughts on “Hakikat zaman ini

  1. suri_88 says:

    salam alaik

    yang ramai dtg solat jmaah org tua. budak muda suka solat kat rumah/hostel.. bnyak sngat kuliah online la yg buat diorg malas pegi masjid.. hehe.. btul tak?

    kaki radix ust ni ye🙂

  2. abudarwis says:

    ye en ribery

    itulah dia yg blaku.. dgn iman yg lemah ni, dkwah xkan bhnti InysaAllah..

    salam suri,

    besala org muda kan… cbuk bebeno mngalahkan nabi Sulaiman cbuknye.. Allah.. Ishk, nk wat cmne radix mmg mnyentap rsenya.. hehe..

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s